Govert Bidloo: De prachtige minnaars. 1719. Naar Les amants magnifiques (1682) van Jean Baptiste Poquelin Molière. In: Govard Bidloos tooneel poëzy. Bestaande in zin- bly- en voorspeelen. [Vignet: Dum audes, Ardua Vinces]. Te Leiden, by Joh. Arnold. Langerak. M D C C XIX. Uitgegeven door drs. J. Breunesse Red. dr. A.J.E. Harmsen, Universiteit Leiden. Ceneton009700 Ursicula In deze uitgave zijn evidente zetfouten gecorrigeerd en gemarkeerd met een asterisk. |
DE |
EERSTE VERTOONING. |
HET Tooneel opent zich, onder t aangenaam geluit van verscheide Speeltuigen, en vertoont ter eerster opzigt een ruime zee, wederzijds met vier groote Rotzen geboord, welkers top ieder een Stroom-god draagt, rustende met den arm op zyn teken; aan den voet der zelve Rotzen, bevinden zich wederzyds twaalf Tritons, en in het midden der zee vier Minnegoodjes, zittende op Dolfynen, daar achter de God Eolus boven de golven in een kleine wolk zweevende, die de winden beveelt te vertrekken, en terwyl de vier Minnegoodjes, twaalf Tritons, en acht Stroomgoden hem antwoorden, bedaart de zee; uit welkers golven zich een Eiland verheft. Acht Visschers ryzen uit de zee op, met paarlemoêre schelpen, en takken van koraal, en gaan, na een vermakelijken dans, ieder op een Rots zitten, beneden de Stroomgoden: het Choor der Zangers verkondigt de komst van Neptunus, en terwijl die God met zyn gevolg danst, verzellen de Visschers de Stroomgoden, zyne dans met verscheide gebaarden, bewegingen, en een geklank van schelpen. Deeze geheele Vertooning, is een prachtige toestel, daar een der twee Prinssen, de wandeling der Princessen aan den oever van de zee mede vereert. |
EERSTE BALLET. |
TWEEDE BALLET. |
EOLUS. |
EEN TRITON, ZINGENDE. |
ALLE DE TRITONS. |
EERSTE MINNEGOODJE. |
TWEEDE MINNEGOODJE. |
ALLE TE ZAAMEN. |
EEN TRITON. |
ALLE TE ZAAMEN. |
VERTOONERS. |
IFICRATES, TIMOCLES, | } | prachtige Minnaars. |
DE |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS.* |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
TWEEDE TOONEEL. |
ARISTIONE. |
TIMOCLES. |
ARISTIONE. |
SOSTRATES. |
IFICRATES. |
SOSTRATES. |
ARISTIONE. |
CLITIDAS. |
ARISTIONE. |
CLITIDAS. |
ANAXARCHES.* |
CLITIDAS. |
ANAXARCHES. |
CLITIDAS. |
ANAXARCHES. |
CLITIDAS. |
ARISTIONE. |
CLITIDAS. |
ANAXARCHES. |
CLITIDAS. |
ANAXARCHES. |
ARISTIONE.* |
TIMOCLES. |
ARISTIONE. |
TIMOCLES. |
ARISTIONE. |
IFICRATES. |
ARISTIONE. |
IFICRATES. |
ARISTIONE. |
IFICRATES. |
ARISTIONE. |
IFICRATES. |
ARISTIONE. |
IFICRATES. |
TIMOCLES. |
ARISTIONE. |
SOSTRATES. |
ARISTIONE. |
SOSTRATES. |
ARISTIONE. |
SOSTRATES. |
ARISTIONE. |
DERDE TOONEEL. |
IFICRATES. |
TIMOCLES. |
IFICRATES. |
TIMOCLES. |
IFICRATES. |
TIMOCLES. |
SOSTRATES. |
IFICRATES. |
TIMOCLES. |
SOSTRATES. |
VIERDE TOONEEL. |
IFICRATES. |
CLITIDAS. |
IFICRATES. |
CLITIDAS.* |
TIMOCLES. |
CLITIDAS. |
TIMOCLES. |
CLITIDAS. |
VIJFDE TOONEEL. |
CLEONICE. |
ERIFILÉ. |
CLEONICE. |
ERIFILÉ. |
CLEONICE. |
ERIFILÉ. |
CLEONICE. |
ERIFILÉ. |
CLEONICE. |
ERIFILÉ. |
Einde van t Eerste Bedrijf. |
TWEEDE TUSSCHENPOZING. |
DE vertrouwde van de jonge Princes, brengt haar drie Danssers te vooren, onder den naam van Pantomimers: namelijk, Meesters, die door hunne beweegingen alles kunnen verbeelden. De Princes ziet hen danssen, en neemtze aan in haaren dienst. |
BALLET VAN DRIE PANTOMIMERS. |
TWEEDE BEDRIJF. |
ERIFILÉ. |
CLEONICE. |
ERIFILÉ. |
CLEONICE. |
CLITIDAS. |
CLEONICE. |
CLITIDAS. |
TWEEDE TOONEEL. |
CLITIDAS, veinzende te zingen. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
DERDE TOONEEL. |
SOSTRATES. |
ERIFILÉ. |
SOSTRATES. |
ERIFILÉ. |
SOSTRATES. |
ERIFILÉ. |
SOSTRATES. |
ERIFILÉ. |
SOSTRATES. |
ERIFILÉ. |
SOSTRATES. |
ERIFILÉ. |
SOSTRATES. |
ERIFILÉ. |
SOSTRATES. |
ERIFILÉ. |
SOSTRATES. |
ERIFILÉ. |
SOSTRATES. |
ERIFILÉ. |
SOSTRATES. |
ERIFILÉ. |
VIERDE TOONEEL. |
CHOREBES. |
SOSTRATES. |
VIJFDE TOONEEL. |
ARISTIONE. |
ERIFILÉ. |
ARISTIONE. |
Einde van t Tweede Bedrijf. |
DERDE VERPOOZING: |
HEt Tooneel verbeeld een Bosch, daar de Princes genodigt word te komen; eene Bosch-nimf ontfangt haar zingende, en om haar te vermaaken, word een maniere van Bly-Spel, in gezang vertoont, waar van de inhoud is, een Harder, die zich beklaagt aan twee andere Harders, zyne vrienden, over de koelheid van zyn beminde; zyn twee vrienden troosten hem; zyn beminde Harderinne te voorschijn komende, zo verbergen zy zich met hen drien, om acht op haar te slaan; zy na een verliefde klachte uitgestort te hebben, geeft zich over aan den slaap; de Minnaar noodigt zyne vrienden te nadren, om de aanminnigheden van zyn Harderinne te zien, en bid haare rust niet te stooren. De beminde ontwakende, ziet haar Harder voor haar knielen, terwijl zy zich beklaagt over zyn geduurige vervolging, doch zyne standvastigheid aanmerkende, geeft zich aan hem over, en vergunt hem, haar te beminnen, in de tegenwoordigheid van zyn twee vrienden. |
VERTOONERS |
INLEIDING. |
DERDE BEDRIJF. |
TWEEDE TOONEEL. |
LICASTES. |
MENANDER. |
TIRCIS.* |
LICASTES. |
TIRCIS. |
MENANDER. |
TIRCIS. |
LICASTE. |
TIRCIS. |
LICASTE, EN MENANDER. |
TIRCIS. |
LICASTE, EN MENANDER. |
TIRCIS. |
LICASTE, EN MENANDER. |
TIRCIS. |
LICASTE, EN MENANDER. |
TIRCIS. |
LICASTE, EN MENANDER. |
TIRCIS. |
LICASTE. |
MENANDER. |
TIRCIS. |
DERDE TOONEEL. |
VIERDE TOONEEL. |
TIRCIS. |
ALLE DRIE. |
TIRCIS. |
ALLE DRIE. |
CALISTE, droomende. |
TIRCIS. |
CALISTE, ontwakende. |
TIRCIS. |
CALISTE. |
LICASTE, en MENANDER, de een na dander. |
CALISTE. |
TIRCIS. |
LICASTE. |
MENANDER. |
VIJFDE TOONEEL. |
EERSTE SATYR. |
TWEEDE SATYR. |
CALISTE. |
EERSTE SATYR. |
TWEEDE SATYR. |
ALLE TE GELIJK. |
EERSTE BALLET. |
OP het laatste zeggen koomen zes Dryaden, en zes Faunen, uit hunne verblyfplaatzen, en maaken te zaamen eenen aangenaamen dansch: de welke geëindigt zynde, zy een Harder en Harderin op het Tooneel laaten, die door een zang een minnelijken haat verbeelden. |
CLIMENE, FILINTE. |
FILINTE. |
CLIMENE. |
FILINTE. |
CLIMENE. |
FILINTE. |
CLIMENE. |
FILINTE. |
CLIMENE. |
FILINTE, EN CLIMENE. |
ALLE VERTOONERS VAN DIT HARDER-SPEL, ZINGEN TE ZAAMEN. |
TWEEDE BALLET. |
DE Faunen en Dryaden beginnen wederom te danzen, en de Harders en Harderinnen vermengen hunne stemmen daar onder, terwyl drie kleene Faunen, en drie kleene Dryaden, in t diepst van t Tooneel alles nabootzen, wat op den voorgrond gedaan werd. |
DE HARDERS, EN HARDERINNEN. |
Einde van het Harder-spel. |
VIERDE BEDRIJF. |
ARISTIONE. |
TIMOCLES. |
ARISTIONE. |
ERIFILÉ. |
ARISTIONE. |
ERIFILÉ. |
IFICRATES. |
ARISTIONE. |
ERIFILÉ. |
ARISTIONE. |
ERIFILÉ. |
ARISTIONE. |
ERIFILÉ. |
ARISTIONE.* |
IFICRATES. |
SOSTRATES. |
ARISTIONE. |
SOSTRATES. |
IFICRATES. |
SOSTRATES. |
TIMOCLES. |
SOSTRATES. |
IFICRATES. |
SOSTRATES. |
IFICRATES. |
SOSTRATES. |
ARISTIONE. |
ANAXARCHES. |
CLITIDAS. |
TIMOCLES. |
ERIFILÉ. |
ARISTIONE. |
ANAXARCHES. |
ERIFILÉ. |
ANAXARCHES. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ANAXARCHES. |
CLITIDAS. |
IFICRATES. |
CLITIDAS. |
TIMOCLES. |
CLITIDAS. |
IFICRATES. |
CLITIDAS. |
TIMOCLES. |
CLITIDAS. |
ARISTIONE. |
SOSTRATES. |
ANAXARCHES. |
SOSTRATES. |
CLITIDAS. |
IFICRATES. |
SOSTRATES. |
IFICRATES. |
TIMOCLES. |
SOSTRATES. |
IFICRATES. |
SOSTRATES. |
ARISTIONE. |
SOSTRATES. |
ARISTIONE. |
Einde van t Vierde Bedrijf. |
VIERDE TUSSCHENPOZING. |
HEt Tooneel verbeeld eene Spelonk, daar de Princessen in wandelen, zo als dezelve daar in treeden, komen acht beelden, ieder met twee toortzen in de hand, uit hunne nissen, en maaken eenen dansch van onderscheidene beweegingen. |
BALLET VAN ACHT BEELDEN. |
VIJFDE BEDRIJF. |
ARISTIONE. |
ERIFILÉ. |
ARISTIONE. |
ERIFILÉ. |
ARISTIONE. |
ERIFILÉ. |
ARISTIONE. |
TWEEDE TOONEEL. |
VENUS. |
ARISTIONE. |
DERDE TOONEEL. |
CLEON. |
ANAXARCHES. |
CLEON. |
ANAXARCHES. |
VIERDE TOONEEL. |
ERIFILÉ. |
CLEONICE. |
ERIFILÉ. |
SOSTRATES. |
ERIFILÉ. |
SOSTRATES. |
ERIFILÉ. |
SOSTRATES. |
ERIFILÉ. |
VIJFDE TOONEEL. |
CLEONICE. |
ERIFILÉ. |
Einde van t Vijfde Bedrijf. |
VYFDE TUSSCHENPOZING. |
DIe, om hunne kunst te toonen, hunne passen, en beweegingen teenemaal schikken na de ongerustheid der jonge Princesse Erifilé. |
ZESDE BEDRIJF. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS.* |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
ERIFILÉ. |
CLITIDAS. |
TWEEDE TOONEEL. |
ARISTIONE. |
ERIFILÉ. |
SOSTRATES. |
DERDE TOONEEL. |
CLEONICE. |
VIERDE TOONEEL. |
ARISTIONE. |
IFICRATES. |
ARISTIONE. |
TIMOCLES. |
ARISTIONE. |
IFICRATES. |
ARISTIONE. |
IFICRATES. |
TIMOCLES. |
ARISTIONE. |
Einde van t Zesde, en laatste Bedrijf. |
DE VIERINGE VAN HET |
HEt Tooneel verbeeld een groote zaal, by wyze van een Schouw-plaats, die aan t einde met een groote boog sluit, waar boven een vertoon-plaats met een gordyn geslooten, en in t verschiet een Autaar voor de offerhande is. Zes mannen, gekleet, alsof ze by na naakt waaren, draagende ieder een byl op de schouder, als bedienaars van de offerhande, treeden door de poort binnen, onder t geluit van violons, en worden gevolgt van twee Priesters, Zangers, en van eene Priesterin Zangeres, met hun gevolg. |
DE PRIESTERIN. |
EENE GRIEKINNE. |
TWEEDE GRIEKINNE. |
DERDE GRIEKINNE. |
ALLE DE ZANGERSSEN TE ZAAMEN. |
EERSTE BALLET. |
De zes mannen met bylen maaken eenen dans, waar in zy alles doen zien, wat menschen, die hunne krachten oeffenen, kunnen toonen, daar na gaan zy aan beide zyden van het Tooneel, om plaats te maaken aan zes Voltigeerders. |
TWEEDE BALLET. |
Zes Voltigeerders vertoonen na de maat, hunne kunst, op houte paerden, die aangebragt worden door slaaven. |
DERDE BALLET. |
Vier leidsluyden van slaaven, leiden twaalf slaaven, danssende, tot een teken van blydschap over hunne verkregen vryheid. |
VIERDE BALLET. |
Vier mannen, en vier vrouwen, op t grieks gekleet, maaken danssende een manier van gevecht. |
Het verhemelte gaat open, een Heraut, zes Trompetten, en een Timbaal-speelder, zich mengende onder alle de andere speelders, verkondigen met een sterk geluit, de komst van Apollo. |
HET CHOOR. |
Apollo treed onder het geluit der Trompetten en Violons door het portaal, voor hem gaan zes jongelingen, die ieder een stok draagen met Lauwrieren omvlochten, en boven op een Zon, by wyze van een zeege-teken; de zes jongelingen geeven, om met Apollo te danssen, hunne zeegetekenen te houden aan de zes byldraagers, en beginnen met Apollo eenen helden dansch, waar onder zich op verscheidene wyzen de zes andere vermengen: benevens de vier vrouwen met hare Timbaalen, en de mannen met Trommelen, terwyl de zes Trompetters, de Timbaal-speelder, de Priesters, de Priesterinnen, en de Choorzangers het zelve verzellen, en zich verscheide maalen daar onder mengen, waar mede het Pythis-feest, en al het vermaak eindigt. |
EYNDE. |
Tekstkritiek: |