DE[Vignet: Perseveranter]tAMSTERDAM, |
Den Weledelen Heer |
Het spruit dan mede uit de kennisse die ik van Uw Ed. genegentheit tot de Dichtkunst hebbe, dat ik, door zekere drift en yver, U E. dit vertaalde Werkjen opoffer, waar in ik, de doorluchtige Fransman Moliere, uit een van zijne kleine Comedien, genaamt l Amour Medecin, zo vele stoffe ontleent heb- [fol. *2v] be, als my docht dat ik tot een beknopt, bondig en onlasterbaar Kluchtspel, van nooden had; even van zodanigen aart als het Huwelik van Niet, dat van yder geprezen word; t welk my heeft aangeprikkelt weêr een diergelijk Kluchtspel te vertalen, en aan den dag te geven. Ik beken wel dater schooner lauwerkrans is te halen, indien men van zich zelven iet loffelijks voortbrengt, als dat men iets vertaalt; en dat U E. misschien in een boertiger stoffe, vol platte Hollandsche spreekwoorden, grooter vermaak zoude nemen: maar, mijn Heer, indien men een Klucht wilde maken, die nu by onze E. Regenten gangbaar zoude zijn, most men op een ander wijze, als voor dezen, te werk gaan: nademaal veel oude [fol. *3r] kluchten vry ongezouten zijn, en daar door, voor tedere ooren, niet weinig aanstootelijk, om dongerijmtheden, onnutte redenen, mismaakte bedrijven, en lasterlike uitvallen. Derhalven, mijn Heer, offer ik U E. hier een Kluchtspel, dat (mijns bedunkens) my zelven en andere Rijmers een voorbeeld strekt, hoedanig men die voortaan behoorde toe te stellen. Doch alle deze zaken stel ik onder Uw Ed. deurzichtig oordeel, om daar van te vonnissen naar Uw Ed. welgevallen; dewijl ik ben, |
OP |
J. Staats. |
KORT INHOUD. |
PERSONADIEN. |
NIKOLAAS. JAKOB.. | { | Klerken. |
Drie in schijn van Potsery, Dansery en Zangery. Het Tooneel is in een Zaal van het huis van KOMMER. Het Kluchtspel begint en eindigt met de tijd daar het in vertoond word. |
De LIEFDENDOKTER. |
KOMMER. |
M. WILLEM. |
KOMMER. |
M. JOOST. |
M. WILLEM. |
AGATHA. |
HADEWY. |
KOMMER. |
TWEDE TOONEEL. |
KOMMER. |
DERDE TOONEEL. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. In hun reden vallende. |
ANGENIET. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
ANGENIET. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
ANGENIET. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
VIERDE TOONEEL. |
RADEGONT. |
ANGENIET. |
RADEGONT. |
ANGENIET. |
RADEGONT. |
ANGENIET. |
RADEGONT. |
ANGENIET. |
RADEGONT. |
VYFDE TOONEEL. |
ZESTE TOONEEL. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
ZEVENDE TOONEEL. |
ACHTSTE TOONEEL. |
FOKEL. |
KOMMER. |
FOKEL. |
NEGENDE TOONEEL. |
TIENDE TOONEEL. |
KOMMER. |
Orvietaan zingende. |
KOMMER. |
Orvietaan zingende. |
ELFDE TOONEEL. |
BARNAART. |
RADEGONT. |
TWAALFDE TOONEEL. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
Kommer al zingende danst. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
DERTIENDE TOONEEL. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
BARNAART. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
BARNAART. |
KOMMER. |
BARNAART. |
KOMMER. |
VEERTIENDE TOONEEL. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
BARNAART. tegen Angeniet ter zijden. |
ANGENIET. |
BARNAART. |
ANGENIET. |
KOMMER, tegen Radegont. |
RADEGONT. |
BARNAART, tegen Angeniet. |
ANGENIET. |
BARNAART. |
KOMMER, tegen Barnaart. |
BARNAART. |
KOMMER. |
BARNAART. |
KOMMER. |
BARNAART. |
KOMMER. |
ANGENIET. |
KOMMER. |
ANGENIET. |
KOMMER. |
ANGENIET. |
BARNAART. |
ANGENIET. |
KOMMER. |
ANGENIET. |
BARNAART. |
ANGENIET. |
KOMMER. |
ANGENIET. |
KOMMER. |
KOMMER. |
BARNAART. |
KOMMER, al stikkende van lachen. |
BARNAART. |
KOMMER. |
BARNAART. |
ANGENIET. |
BARNAART. |
KOMMER. |
BARNAART. |
ANGENIET. |
BARNAART. |
ANGENIET. |
KOMMER. |
VYFTIENDE TOONEEL. |
Barnaart luistert de Notaris wat in t oor. KOMMER. |
ANGENIET. |
KOMMER. |
ANGENIET. |
DE NOTARIS. |
KOMMER. |
BARNAART. |
KOMMER. |
DE NOTARIS. |
KOMMER. |
BARNAART, tegen Angeniet ter zijden. |
NIKLAAS. |
JAKOB. |
DE NOTARIS. |
KOMMER. |
ANGENIET. |
KOMMER. |
ANGENIET. |
KOMMER. |
BARNAART. |
LAATSTE TOONEEL.Alle drie gelijk. |
Potsery. |
Terwijl Potsery dit singt, en dander spelen, lachen, en kluchtig dansen, leid Barnaart Angeniet*weg. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
KOMMER. |
RADEGONT. |
Alle drie gelijk. |
De Dansers houden hem, en willen hem met kracht doen dansen. |
KOMMER. |
EINDE. |
Tekstkritiek: |