NA dat de Vier-vorst Herodes Ioannes den dooper in den kercker hadde doen werpen; doch desselven leven noch een wijle tijds verschoonde, eensdeels wederhouden door vreese des volcx, t welck den selven voor eenen Propheet hielde, eensdeels oock wedersproken door sijn eyge gewisse, die hem dien Man getuygde heylig, onnoosel en des doods onweerdig te wesen, waerom hy hem oock niet ongeerne en scheen te hooren: soo en lieten sijne vervolgers de bloeddorstige Pharisaeen neffens de bloedschandige overspeelster Herodias ondertusschen niet af, den Vorst dagelijcx tot verderf des onschuldigen op te ruyen, roepende dat het langer leven of behoudenisse deses mans den ondergang, soo van Wereldlijcken als Kerckelijcken staet, eerlange soude veroorsaken. De Vorst dan endelijck, soo door deser aenhitsingen, als oock door de vrymoedige vermaningen van Ioannes, die sijne gebreken niet en vleyde, maer als t pas gaf, de waerheyd hem dede hooren; beginnende te waggelen, en na de strengste syde te hellen, treed met beroerden gemoede tot sijne Geboortefeest, alwaer hy bekoort door t lichtvaerdig danssen van Herodias dochter, eene lichtvaerdige en reuckeloose belofte, van haer alles te sullen geven, wat sy soude eyschen, in den Wijn uytsmijt, en met eede haer toesweert: dewelcke met haere Moeder en den Pharisaeen te rade gaende, den alree waggelenden, en van Wijn verladen Vorst, in eene schotel eyscht het Hoofd des Doopers, t welck hy na eenige blaeuwe ontschuldigingen haer toestaet, de na wrake rasende overspeelster den vromen man Gods overleverende, die hem van stonden aen in den kerker voor t swaerd doet bucken, en met den bloede van soo uytnemenden man, als (na t getuygenisse der waerheyd selve) oyt in de natuure is geweest, de Koninglijcke Geboorte-feest besoedelt.
[fol. A2v]
De plaetse of tooneel deses Treur-spels is t slot Macherus. De tijd om dese handelinge staende is of een konstelijcke of natuurlijcke dag, te weten de geboortvieringe van Herodes. |