Abraham de Koningh: Iephthah. Amsterdam, 1615. Uitgegeven door Lia van Gemert, Universiteit van Amsterdam, en Betsy Wormgoor. Red. Ton Harmsen, Universiteit Leiden. Ceneton055410 UB Gent De tekst is grotendeels gezet in romein; in het voorwerk en enkele lyrische passages is ook de fractuurletter gebruikt. Hier is de fraktuur in een aparte kleur weergegeven. In deze uitgave zijn evidente zetfouten gecorrigeerd en gemarkeerd met een asterisk. |
IEPHTHAHS
[Vignet: gravure]tAMSTERDAM. |
dEer-waerdighe, Kunst-lievende, |
ICK en hadde noyt gedacht Achtbaere ende Konst-lievende Hoofden en Beminders, dit mijn U.E. opgedraghen en toeghe-eyghent Treur-spel, in lichten dach door den Druck yeder een ghemeen te maken: Maer twee oorsaken oft redenen hebben ons hier toe beweegt: deerste is, het begrijpt in sich verscheyden Leeringen, (neffens een so heelseltsame bedenckinge niet, tusschen desen Jootschen handel, en den onsen begraven, onder den Regel onses Toonneels: Vereenicht Land gedenckt: Als t Geluck op t hooghst comt vleyen, So mocht de Vrije-Maeghd haer Maeghdom wel beschreyen. Iudicum 11. Iephthah vertoont het Beeld van een kloeckmoedich Veldt-Heer, strijdt voor den waren Gods-dienst, en waeght zijn Ziele voor de vrywordinge der en, vind sich uyt een opgeworpen Capiteyn der Roovers, een Hooftman en Richter der Israeliten, siet, de grootste veranderinge (of Zieldroefste geschiedenisse) van zijnen tijt: Onwettich geboren, uyt eere verstooten, wederom aengenomen zijnde, en opt hooghste verheven, valt te schielick door een zotte belofte, uyt alle opgehoopte blyschap en glory, in een al te bitteren ongeluck. Somma, in hem is aen te merken, een levendige schilderije van dongestadicheyt deser bedriegelijcker Werelt. Ende gelijck Isaack (voor alle Godvruchtighe Iong- [fol. *2v] mans) is een Spiegel van waere kinderlijcke gehoorsaemheyt, tot Gode en zijn Ouders. Soo ist dese Iephthahs Dochter, voor alle Maeghden, die haer Vader so vrywillich gehoorsaem was, (ia selfs tgene dat tegen de natuer, en t Goddelijck woordt streed,) u leerende (O Dochters) wat ghy schuldich zijt te doen, in tgeen dat Gods woort en het Vaderlijck recht vereyst. Maer of Iephthah een onbesneden gheweest is, buyten de Ghemeynte Israels, en oft hy zijn Dochter gheoffert heeft, oft op wat wijse, waer over selfs eenighe treffelijcke geleerde twijffelen, wy laten haere achtbaerheyd in waerden, een yeders vry gevoelen, en houdent daer voor, na de oversettinge by I. Liesveld gedruckt, (en met de waerheyts reden best over een comende) dat hy haer doode, als hy geseyd hadde, en dat hy oock niet vreemt en is geweest van de Israelitische Kercke, blijckt hier uyt, dewijl den Apostel hem mede onder de geloovigen telt, Heb. 11.32. dits de eerste Reden. De tweede is dese: Wy sien dat de Rijm-const hedensdaegs opstijght tot grooter eere, als voor heene geweest is, (of in sonderheyt tot sulcke volmaecktheyt en suyverheyt) tot welcken arbeyt wy hoochlijck danck weten, de Zin-rijckste Poeeten, oft Rijmers van onsen tijt, als D. Allegonde, D.V. Koornhert, H.L. Spiegel, K. van Mander, D. Heinzius. P.C. Hooft, die de Musen hebben geoordeelt te wesen (tgeen sijn Name medebrengt) tHooft der Poëten. Dese ende eenige andere, hebben met haere Spelen, Ghedichten en Liederen, behaelt, ende behalen een onsterffelijcke naem tot eere en cieraet, der verdruckte, en gheen uytheems-woort-behoevende-Nederduytsche Tale. Dese alle seg ick: Hebben my met haere Rijmerijen (Leer-gierigh zijnde) opgeweckt, dat ick door tversoeck van mijne goede kennisse, my liet raden, (met Apelles) dese mijne onvolmaeckte Venus, ten toon te stellen, maer Kon ick hooren, schuyl in stilt, Wat de Schoeyer al bedilt. ick mocht (oft gebeurden) op een ander tijt, mijn werck verbeteren, nae tspreeckwoordt: Berispt leert wel. Doch tegen de Streel oft Straet-Dichter Momus, en can oft en wil ick my niet be- [fol. *3r] schermen. Met sulcken begeerte en lust, als tspel ghesien en ghehoort is E.V. Hoofden en Constlievende Beminders wilt het Lesen, tis volcomelijck het uwe, tversoeckt veylich te rusten onder de Vleugelen van uwe Toesicht. dAlmogende, verleene U.E.V. gheduyrighe gesontheyd, en een ghelucksalich lang leven. Vale. In Amsterdam, den 20. Meert. 1615. |
SONNET |
EER-DICHT. |
KLINCK-VEERS. |
Voor-Reden. |
ALso de Joden van den Eenigen God Israels afgevallen waren, door hare hoererije, met de Afgoden der Philistijnen en Ammonyten, diese hart drucken, en hun noch met een tegenwoordich Heyr leger verschricken, in dien angst en noot, soekense wederom den Alhelpende en Almoghende GOD, diese bestraft en hare sonden (soo wy wanen door een Propheet) voor ooghen stelt. Maer also zy ernstich aenhouden, door Gebeden en wercken der boetveerdicheyt, verwerpende al hare afgodische Beelden. Soo beraden hun de outste der Geliaditers (speurende noch de groote liefde en barmherticheyt Godes thunwaerts) en al soot oock den hooghen noot vereyschste, sy willen de Ammonyten thooft bieden, (met hulpe der Bondtgenooten,) naest de Hemelsche bystant. Halen derhalven uyt den Lande Tob hunnen uytghestooten en veriaeghden Iephthah, de sone Geliadts een strijdtbaren Man zijnde (doch onwettigh geboren.) Desen doen sy Eet van ghetrouwicheyd, hulden hem voor tvolck, en setten hem tot een Hooft en Rechter over Israel te Mispa. Iephthah inden aenvangh zijnder regieringe sent ten eersten en ten tweedemael Boden aenden Koningh der Ammonyten, vragende de oorzake en waerheyts Reden, die hy heeft om Israel te beoorlogen? daer hy deerste mael Reden van schijnt te gheven. Doch ten tweeden mael int minste (als verhart zijnde door sijn ghewaent recht) en wil de Reden noch de waerheyt hooren noch aennemen. Dies Iephtah in yver God soeckende (die hy de sake opdraeght) en de Geest Gods verkrijgende. Treckt door tgeheele Lant Geliadts, en domligghende Steden, versamelt een groot Heyr, en comt zijnen en Israels vyandt onder doogen. Doch uyt eenen onbedachten yver en brandende begeerte om den so gewenste Zege, belooft hy God de eerste die in zijn wederkomst (na de overwinninge) hem te ghemoet comt (uyt zijn Huysdeure) toe te heyligen, tot een Brant-offer: Hier op treckt hy voorts en hy slaet de Ammonyten van Aroer tot Minnith, eenen seer grooten slach, en vercrijcht een heerelijcke Zeghe, waer in hy twintich steden verovert. Maer laes! zijn vreuchde en blyschap over dese overwinninge, verkeerde haest in al te groote droefheyt: Siet, als hy sijn huys naderde: soo ontmoet hem de eerste, sijn eenige Dochter met Reyen en Tamborijnen (na de wijze der Jootsche Maeghden.) Waer om desen verheven Krijsch-helt zijn kleederen verscheurt, zijnde in zijn Ziele beroerdt, en roept met bedeckte woorden: Dat dit gheval haer Treur-spel veroorsaeckte, beklagende zijn eygen dwaesheyt: Maer de Godvruchtige Dochter, betoont Gode en haer Vader ghehoorsaemheyt, ja wil dat hy de woorden zijns monts volbrengt, dewijle de belofte Gode, maer gheen Menschen ghedaen en is: Versoeckt daer [fol. *4v] over twee Maenden tijdts aen haer Vader, om met hare Ghespeel Maeghden haer Maeghdelijckheyt te beweenen, op alle Bergen Israels, twelck hy haer vergunt: En na den gesetten tijt wederom comende, so doet hy haer, als hy belooft hadde. Wat voorder hier aen ontbreeckt, sal de Graeg-lustige-aenschouwer in de Handelinghe, naer kleyn vermoghen, voldaen worden. Gunt ons maer stilte, in tgheen de Lavendels UYT LEVENDER IONST vertoonen, en behoudt voor u selven een onpartidigh en bescheyden Oordeel. |
Persoonagien. |
Ioden. CHOOREN. IEPHTHAH, Hooftman.
IUDA. Vrou. PROPHEET. MIRIA Iephthahs Dochter.
HERDER. LEVYT. TROCHAEUS.
|
Ammoniten.
|
Vierling Den Drucker tot de |
RYM-RYMERS so ghy vindt een Foutjen hier en daer Gheschreven, of misdruckt, of Woorden wat te quastigh, Dat ARGUS weder quam, k acht dat hyt nau gewaer En wirt (veel min* de PARS,) dus valt ons niet te lastigh. |
IEPHTHAHS |
SINESIUS. |
SERAH. |
Eerste Handelinge. II. Uytcomste. |
Verschooninge Eerste Handelinge. |
Verschooninge. |
CHOOREN. |
Eerste Handelinge. III. Uytcomste. |
Verschooninge. |
Eerste Handelinge. IIII. Uytcomste. |
Verschooninge. |
Eerste Handelinge. V. Uytcoemste. |
Verschooninge. |
Eerste Handelinge. VI. Uytcoemste. |
Tweede Handelinge. I. Uytcomste. |
CHOOREN. |
Tweede Handelinge. II. Uytcomste. |
Verschooninge. |
Tweede Handelinge. III. Uytcomste. |
Tweede Handelinge. IIII. Wtkomst. |
Verschooninge. |
Verschooninge. |
Tweede Handelinge. V. Uytcoemste. |
Verschooninge. |
CHOOREN. |
Tweede Handelinge. VI. Uytcoomste. |
Verschooninge. |
Tweede Handelinge. VII. Wtcomste. |
Verschooninge. |
Tweede Handelinge. VIII. Uytcomste. |
Tweede Handelinge. IX. Wtcomste. |
Tweede Handelinge. X. Wtcomste. |
Verschoninge. |
CHOOREN. |
Derde Handelinge. I. Uytcoemste. |
Derde Handelinge. II. Uytcoemste. |
Verschooninge. |
Derde Handelinge. III. Wtcomste. |
Verschooninge. |
Verschooninge. |
Derde Handelinge. IIII. Uytcomste. |
Derde Handelinge. V. Uytcoemste. |
Verschoninge. |
Derde Handelinge. VI. Uytcoemste. |
Derde Handelinge. VII. Uytcomste. |
Verschooninge. |
Verschooninge. |
Derde Handelinge. VIII. Uytcoemste. |
Derde Handelinge. IX. Uytcomste. |
Derde Handelinge. X. Uytcoemste. |
Verschooninghe. |
Verschooninghe. |
IEPHTHAHS Offerhande. |
TROCHEUS. |
tMaeghden-Lied, |
CHOOREN. |
tAMSTERDAM, ______________________ Ghedruckt by Paulus van Ravesteyn. ANNO 1615. |
Tekstkritiek. |