Abraham de Koningh: Iephthah. Amsterdam, ca. 1630. Uitgegeven door Lia van Gemert, Universiteit van Amsterdam, en Betsy Wormgoor. Red. Ton Harmsen, Universiteit Leiden. Ceneton05102 - Ursicula Eerste druk 1615 - Ceneton05098 De tekst is grotendeels gezet in gotische letter; voor neventekst en eigennamen is de romein gebruikt. Hier is het romeinse lettertype in een aparte kleur weergegeven. In deze uitgave zijn evidente zetfouten gecorrigeerd en gemarkeerd met een asterisk. |
IEPHTHAHS
[Vignet: gravure]t AMSTERDAM. |
dEer-waerdighe, Kunst-lievende, |
ICk en hadde noyt gedacht Achtbare ende konst-lievende Hoofden en Beminders, dit mijn U.E. opghedraghen en toe-ghe-eygent Treur-spel, in lichten dach door den Druck yeder een ghemeen te maecken. Maer twee oorsaecken oft redenen hebben ons hier toe beweeght: deerste is, het begrijpt in sich verscheyden Leeringhen, (neffens een soo heel seltsame bedenckinge niet, tusschen desen Jootschen handel en den onsen begraven, onder den Reghel onses Tonneels: Vereenicht Landt ghedenckt: Als t Geluck op t hooghst komt vleyen, Soo mocht de Vrye-Maeghd haer Maeghdom wel beschreyen. Iudicum 11 Iephthah vertoont het Beeldt van een kloeckmoedich Veldt-Heer, strijdt voor den waren Gods-dienst, en waeght zijn Ziele voor de vrywordinghe der Joden, vind sich uyt een opgeworpen Capiteyn der Roovers, een Hooftman en Richter der Israeliten siet, de grootste veranderinghe (of Zieldroefste geschiedenisse) van zijnen tijdt: Onwettich geboren, uyt eere verstooten, wederom aenghenomen zijnde, en opt hooghste verheven, valt te schielick door een sotte belofte, uyt alle opgehoopte blyschap en glory, in een al te bitteren ongeluck. Somma, in hem is aen te mercken, een levendige schilderye van dongestadicheyt deser bedrieghelijcker Werelt. Ende gelijck Isaack (voor alle Godvruchtighe Iongmans) is een Spiegel van ware kinderlijcke gehoorsaemheyt, tot Gode en zijn Ouders. Soo ist dese Iephthahs Dochter, voor alle Maeghden; die haer Vader so vrywillich gehoorsaem was, (ja selfs [fol. *2v] tgene dat tegen de natuer, en t Goddelijc woort streed,) u leerende (O Dochters) wat ghy schuldich zijt te doen, in tgeen dat Gods woort en het Vaderlijck recht vereyscht. Maer of Iephtah een onbesneden geweest is, buyten de Gemeynte Israels, en oft hy zijn Dochter gheoffert heeft, oft op wat wijse, waer over selfs eenighe treffelicke geleerde twijffelen, wy laten hare achtbaerheyt in waerden een yeders vry gevoelen, en houdent daer voor, na de oversettinge by I. Liesveld gedruckt, (en met de waerheyts reden best over een komende) dat hy haer doode, als hy gheseydt hadde, en dat hy oock niet vreemt en is geweest van de Israelitische Kercke, blijckt hier uyt, dewijl den Apostel hem mede onder de gheloovigen telt, Heb. 11.32. dits de eerste Reden. De tweed is dese: Wy sien dat de Rijm-const hedensdaegs opstijght tot grooter eere, als voor heene geweest is, (of insonderheyt tot sulcke volmaecktheyt en suyverheyt) tot welcken arbeyt wy hoochlijc danck weten, de Zin-rijcste Poeeten, oft Rijmers van onsen tijt, als D. Allegonde, D.V. Koornhert, H.L. Spieghel, K. van Mander, D. Heinzius. P.C. Hooft, die de Musen hebben geoordeelt te wesen (tgeen sijn Name medebrenght) tHooft der Poëten. Dese ende eenige andere, hebben met hare Spelen, Gedichten en Liederen, behaelt, ende behalen een onsterffelijcke naem tot eere en cieraet, der verdruckte, en gheen uytheems-woort-behoevende-Nederduytsche* Tale. Dese alle segh ick: Hebben my met hare Rijmeryen (Leergierich zijnde) opgeweckt, dat ick door t versoeck van mijne goede kennisse, my liet raden, (met Apelles) dese mijne onvolmaeckte Venus, ten toon te stellen, maer Kon ick hooren, schuyl in stilt, Wat de Schoeyer al bedilt. ick mocht (oft gebeurden) op een ander tijt, mijn werc verbeteren, nae t spreeck-woordt: Berispt leert wel. Doch tegen de Streel oft Straet-Dichter* Momus, en kan oft en wil ick my niet beschermen. Met sulcken begeerte en lust, als tspel gesien en gehoort is E. V. Hoofden en Const-lievende Beminders wilt het Lesen, tis volkomelijck het uwe, t versoeck veylich te rusten onder de Vleughelen van uwe Toesicht. dAlmogende, verleene U. E. V. gheduyrige ghesontheyt, en een gelucksalich langh leven. Vale. In Amsterdam, den 20. Meert. 1615. V. E. allen dienstwillighen Dienaer. |
SONNET, |
EER-DICHT. |
KLINCK-DICHT. |
Voor-Reden. |
ALsoo de Joden van den eenighen Godt Israels afghevallen waren door hare hoererye, met de Afgoden der Philistijnen en Ammonyten, diese hart drucken, en hun noch met een teghenwoordich Heyrlegher verschricken, in dien angst en noot, soeckense wederom den Alhelpende en Almogende Godt, diese bestraft en hare sonden (soo wy wanen door een Propheet) voor ooghen stelt. Maer alsoo sy ernstich aenhouden, door Gebeden en wercken der boetveerdicheyt, verwerpende al hare afgodische Beelden. Soo beraden hun de outste der Geliaditers (speurende noch de groote liefde en barmherticheyt Godes thunwaerts) en al soot oock den hooghen noot vereyschste, sy willen de Ammonyten thooft bieden, (met hulpe der Bondtghenooten,) naest de Hemelsche bystant. Halen derhalven uyt den Lande Tob hunnen uytghestooten en verjaeghden Iephtah, de sone Geliadts een strijdtbaren Man zijnde (doch onwettich ghebooren.) Desen doen sy Eedt van ghetrouwicheyt, hulden hem voor tvolck, en setten hem tot een Hooft en Rechter over Israel te Mispa. Iephtah in den aenvangh zijnder regieringhe sendt ten eersten en ten tweedemael Boden aen den Koningh der Ammonyten, vraghende de oorsake en waerheyts Reden, die hy heeft om Israel te beoorloghen? daer hy deerste mael Reden van schijnt te gheven. Doch ten tweeden mael int minste (als verhart zijnde door sijn ghewaent recht) en wil de Reden noch de waerheyt hooren noch aennemen. Dies Iephtah in yver Godt soeckende (die hy de sake opdraecht) en de Geest Gods verkrijgende. Treckt door tgheheele Landt Geliadts, en domligghende Steden, versamelt een groot Heyr, en komt sijnen en Israels vyandt onder dooghen. Doch uyt eenen onbedachten yver en brandende begheerte om den soo ghewenste Zege, belooft hy Godt de eerste die in sijn wederkomst (na de overwinninghe) hem te ghemoet komt (uyt sijn Huysdeure) toe te heyligen, tot een Brant-offer: Hier op treckt hy voorts en hy slaet de Ammonyten van Aroer tot Minnith, eenen seer grooten slach, en verkrijcht een heerelijcke Zeghe, waer in hy twintich steden verovert. Maer laes! sijn vreuchde en blijschap over dese overwinninghe, verkeerde haest in al te groote droefheyt:* Siet, als hy sijn huys naderde: soo ontmoet hem de eerste, sijn eenighe Dochter met Reyen en Tamborijnen (na de wijse der Jootsche Maeghden.) Waerom desen verheven Krijsch-helt sijn kleederen verscheurt, zijnde in sijn ziele beroert, en roept met bedeckte woorden: Dat dit geval haer Treur-spel veroorsaeckte, beklaghende sijn eyghen dwaesheyt: Maer de Godvruchtige Dochter, betoont Gode en haer Vader ghehoorsaemheyt, ja wil dat hy de woorden sijns monts volbrenght, dewijle de belofte Gode, maer gheen Menschen gedaen en is: Versoeckt daer over twee Maenden tijdts aen haer Vader, om met hare Ghe- [fol. *4v] speel-Maeghden haer Maeghdelijckheyt te beweenen, op alle Berghen Israels, twelck hy haer vergunt: En na den ghesetten tijdt wederom komende, soo doet hy haer, als hy belooft hadde. Wat voorder hier aen ontbreeckt, sal de Graeg-lustige-aenschouwer in de Handelinghe, naer kleyn vermoghen, voldaen worden. Gunt ons maer stilte, in tgheen de Lavendels WT LEVENDER IONST verthoonen, en behout voor u selven een onpartijdich en bescheyden Oordeel. |
Persoonagien. |
Ioden. CHOOREN. IEPHTHAH, Hooftman.
IUDA. Vrou. PROPHEET. MIRIA Iephthahs Dochter.
| HERDER. LEVYT. TROCHAEUS.
Ammoniten.
|
IEPHTHAHS* |
SINESIUS. |
SERAH. |
Eerste Handelinge. II. Wtkomste. |
Verschooninghe. Eerste Handelinge. |
Verschooningh.e |
CHOOREN. |
Eerste Handelinge. III. Wtkomste. |
Verschooninghe. |
Eerste Handelinghe. IIII Wtkomste. |
Verschooninghe. |
Eerste Handelinge. V. Wtkomste. |
Verschooninghe. |
Eerste Handelinghe. VI. Wtkomste. |
Tweede Handelinghe. I Wtkomste. |
CHOOREN. |
Tweede Handelinge. II Wtkomste. |
Verschooninghe. |
Tweede Handelinghe. III. Wtkomste. |
Tweede Handelinge. IIII. Wtkomste. |
Verschooninghe. |
Verschooninghe. |
Tweede Handelinghe. V. Wtkomste |
Verschooninghe. |
CHOOREN. |
Tweede Handelinghe. VI. Wtkomste |
Verschooninghe. |
Tweede Handelinge. VII. Wtkomste. |
Verschooninghe. |
Tweede Handelinge. VIII. Wtkomste. |
Tweede Handelinghe. IX. Uytkomste. |
Tweede Handelinge. X. Wtkomste. |
Verschoninghe. |
CHOOREN. |
Derde Handelinghe. I. Uytcomste. |
Derde Handelinge. II. Uytkomste. |
Verschooninghe. |
Derde Handelinghe. III. Uytkomste. |
Verschooninge. |
Verschooninghe. |
Derde Handelinge. IIII. Uytcomste. |
Derde Handelinghe. V. Uytcomste. |
Verschoninghe. |
Derde Handelinge. VI. Uytkomste. |
Derde Handelinge. VII. Uytkomste. |
Verschooninghe. |
Verschooninge. |
Derde Handelinge. VIII. Uytcomste. |
Derde Handelinghe. IX. Uytkomste. |
Derde Handelinghe. X. Uytcomste. |
Verschooninghe. |
Verschooninge. |
IEPHTHAH. Offerhande. |
TROCHEUS. |
tMaeghden-Liedt. |
CHOOREN, |
Tekstkritiek. |