HET[Vignet: Nil Volentibus Arduum]TE AMSTERDAM, |
VOORRÉDE. |
ONder de Tooneelstukken van den Hr. Jean Baptiste Poquelin de Moliere, die uit twé én dértig Bly- én Kluchtspélen bestaan, vindt men eenige in proze, óf onrym, ter loops opgeslagen, met zulk eene gezwindheid, dat ze somtyds binnen den tyd van veertien, én minder dagen gemaakt, én gespeelt wierden. Een van deeze is le Mariage Forcé, Kluchtspél van een Bedryf, versiert met zangen én baletten, aan het fransche hóf in Parys voor den Koning gespeeld op den 29en. van Januari, 1664. Dit heeft ons gediend tót het opmaaken van drie bedryven in het bewérken van ons Blyspél, dat wy den naam hebben gegeeven van het Gedwongene Huuwelyk: want alhoewel Moliere zyne tooneelen in het genoemde spél, vry kunstig, én niet zonder oordeel, heeft aan een geschaakelt; nóchtans vereischte de gantsche loop der Geschiedenisse meerder tydtrekking dan hy tót het wérk gebruikt heeft. Sganarelle, die by ons Rykert is, blyft by hem, van den beginne tót het einde wérkelyk op het tooneel. Hier vindt hy ten eersten by ontmoeting zynen vriend Jeronimo, dien hy wilde gaan spreeken om met hem, wégens zyn voorgenomen huuwelyk, raad te pleegen. Hy heeft op straat een kleen onderhoud met zyne bruid, én verändert daar op aanstonds zyn voorneemen van te trouwen. Zyn vriend komt op dat oogenblik wéder by hem, én brengt hem antwoord wégens den begeerden diamantring. Hier op zéndt Jeronimo hem, onder voorgeeven van geenen leedigen tyd te hebben tót het uitleggen van zynen droom, na de twé Filosoofen, om raad by hén te haalen. Naa dat hy met de geleerden gesprooken heeft, verschynen de twé Heidinnetjes; gelyk in het zévende tooneel zyne bruid met haar beminde. Naa wélke onaangenaame ontmoeting, hy, met een opstaand zeil, zynen toekomenden schoonvader het huuwelyk gaat afzeggen; die hier op zynen zoon zéndt, én Rykert met stókslagen dwingt het huuwelyk te voltrekken; dat hy in het laatste tooneel belooft te zullen doen. Hier mede ontknoopt zich het Fransche Kluchtspél, waar in de voorvallen altemaal, geheel tégens de waarschynlykheid, veel te schielyk op malkanderen vólgen, zonder dat Jeronimo meêr gehoord, of gezien wordt. Om dan al dit proppen der voorvallen op een, die Rykert geenen tyd gunnen om zynen adem te scheppen, te gemoet te komen, én dat er stófs genoeg is tót het opmaaken van een wél geschikt Blyspél, heeft ons goed gedacht het zélve uit te breiden, én te schikken in drie bedryven, om het zynen behoorlyken tyd geevende, eenen béteren wélstand by te zetten door Rykert meer tyds te gunnen, om zich wel te beraaden; én Jeronimo, vólgens de waarschynlykheid, meêrmaalen in t wérk bréngende, zynen vriend tót de ontknooping van t spél toe, te doen verzellen. Wy hebben ook twé dienstmaagden daar in gevoegt, die veel licht én opening aan de knoop der Geschiedenis geeven. De vérdere verbéteringen, zonder die hier alle omstandiglyk aan te roeren, zullen de kundige liefhebbers, die den réchten eersten druk naazien, zeer ligtelyk bespeuren. Het Muzyk der liedjes van dit, én andere des Kunstgenootschaps Tooneelstukken, zal by het hérdrukken van Mr. Andries Péls Méngelzangen, naauwkeurig in alles verbétert, én met een Twéde Deel van nooit gedrukte Gezangen vermeerderd, eerlang in t licht gegeeven worden: én vervólgens alle de vérdere dichtkunstige Wérken der Kunstgenooten. Dit was ons voorneemen, Kunstlievende Leezer, u by deeze verbéterde druk, bekénd te maaken; gelyk ook dat in alle de naagebootste bydrukken van Albert Magnus, énz. duizenden van grove spél- én drukfeilen gevonden worden, én geheele régels op veele plaatsen uitgelaaten zyn. |
VERTONERS. |
RYKERT, Oud Vryer. | ||
BELIE, Dienstmeid van Rykert. | ||
ADELAART, Vader KAREL, Beminde KATRYN, Kamermeid. KOENHART, Broeder. | } | van Isabelle. |
ISABELLE, Beminde. JERONIMO, Vriend | } | van Rykert. |
MALFURIUS NARRÉNIUS | } | Belachchelyke Filosoofen, van Ari- stotelés, én Pyrrhos gevoelen. |
EERSTE TWÉDE | } | HEIDIN. |
HET |
RYKERT. |
BÉLIE. |
RYKERT. |
BÉLIE. |
RYKERT. |
BÉLIE. |
RYKERT. |
BÉLIE. |
RYKERT. |
BÉLIE. |
RYKERT, aan de deur van Adelaart kloppende. |
BÉLIE. |
TWÉDE TOONEEL. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
DÉRDE TOONEEL. |
VIERDE TOONEEL. |
KAREL. |
KATRYN. |
KAREL. |
KATRYN. |
KAREL. |
KATRYN. |
KAREL. |
KATRYN. |
KAREL. |
KATRYN. |
KAREL. |
KATRYN. |
KAREL. |
KATRYN. |
KAREL. |
KATRYN. |
KAREL. |
VYFDE TOONEEL. |
ADELAART. |
KOENHART. |
ADELAART. |
KOENHART. |
ADELAART. |
KOENHART. |
ADELAART. |
KOENHART. |
ADELAART. |
ZÉSDE TOONEEL. RYKERT, ISABELLE, ADELAART, KOENHART. |
RYKERT. |
ISABELLE. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
KOENHART. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ISABELLE. |
RYKERT. |
ADELAART. |
ISABELLE. |
KOENHART. |
RYKERT. |
ZÉVENDE TOONEEL. |
ACHTSTE TOONEEL. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO, in t wég gaan. |
NÉGENDE TOONEEL. |
TWÉDE BEDRYF. |
TWÉDE TOONEEL. |
ISABELLE. |
RYKERT. |
ISABELLE. |
RYKERT. |
ISABELLE. |
RYKERT. |
ISABELLE. |
RYKERT. |
DÉRDE TOONEEL. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
VIERDE TOONEEL. |
MALFURIUS, geheel verstoord uit het huis van Narrénius. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT, zich na t huis van Narrénius keerende. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS. |
RYKERT. |
MALFURIUS, Op de zélve tyd. |
VYFDE TOONEEL. |
ZESDE TOONEEL. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
RYKERT. |
NARRÉNIUS. |
ZÉVENDE TOONEEL. |
DÉRDE BEDRYF. |
RYKERT. |
BÉLIE. |
RYKERT. |
BÉLIE. |
RYKERT. |
BÉLIE. |
RYKERT. |
BÉLIE. |
RYKERT. |
BÉLIE. |
RYKERT. |
BÉLIE. |
RYKERT. |
BÉLIE. |
RYKERT. |
TWÉDE TOONEEL. |
RYKERT. |
EERSTE HEIDINNETJE. |
TWÉDE HEIDINNETJE. |
RYKERT. |
EERSTE HEIDINNETJE. |
RYKERT. |
TWÉDE HEIDINNETJE. |
RYKERT. |
EERSTE HEIDINNETJE. |
TWÉDE HEIDINNETJE. |
EERSTE HEIDINNETJE. |
TWÉDE HEIDINNETJE. |
EERSTE HEIDINNETJE. |
TWÉDE HEIDINNETJE. |
RYKERT. |
EERSTE HEIDINNETJE. |
RYKERT. |
TWÉDE HEIDINNETJE. |
RYKERT. |
EERSTE HEIDINNETJE. |
RYKERT. |
RYKERT. |
EERSTE HEIDINNETJE. |
TWÉDE HEIDINNETJE. |
RYKERT. |
EERSTE HEIDINNETJE. |
RYKERT. |
DÉRDE TOONEEL. |
VIERDE TOONEEL. |
KAREL. |
ISABELLE. |
KAREL. |
ISABELLE. |
KAREL. |
ISABELLE. |
KAREL. |
ISABELLE, tégen KAREL. |
VYFDE TOONEEL. |
ZÉSDE TOONEEL. |
RYKERT. |
RYKERT. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
RYKERT. |
ADELAART. |
ZÉVENDE TOONEEL. |
ACHTSTE TOONEEL. |
KOENHART, met groote bezaadigdheid. |
RYKERT. |
KOENHART. |
RYKERT. |
KOENHART. |
RYKERT. |
KOENHART. |
RYKERT. |
KOENHART. |
RYKERT. |
KOENHART. |
RYKERT. |
KOENHART. |
RYKERT. |
KOENHART. |
RYKERT. |
KOENHART. |
RYKERT. |
KOENHART. |
RYKERT. |
KOENHART, hem slaande. |
RYKERT. |
KOENHART. |
RYKERT. |
KOENHART. |
RYKERT. |
KOENHART. |
RYKERT. |
KOENHART. |
RYKERT. |
KOENHART. |
RYKERT. |
KOENHART. |
NÉGENDE TOONEEL.* |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
JERONIMO. |
RYKERT. |
KOENHART, ISABELLE, ADELAART, JERONIMO ter zyden; RYKERT. |
KOENHART. |
ISABELLE. |
ADELAART. |
JERONIMO. |
COPYE |
DE Staaten van Holland ende Westvriesland, Doen te weeten, Alzo ons vertoond is by die van het KUNSTGENOOTSCHAP NIL VOLENTIBUS ARDUUM, tot Amsterdam, hoe dat zy Supplianten, op t voorbeeld van Italiaansche, Engelsche, en Fransche Academiën, voor veele Jaaren, met zorg, moeiten, en ongemeene kosten, hun Kunstgenootschap hadden opgerecht tot opbouwing en voortsettinge van de Nederduitsche Taale en Dichtkunst; ten welken einde de Supplianten, en deszelfs Kunstgenootschap, door ons op den 14. van Maart, 1691. was begunstigt by continuatie van hunne voorgaande Privilegie of Octroy, om geduurende den tyd van vyftien Jaaren, alle hunne werken, en die derzelver Léden, als toen reeds gemaakt, gedrukt, en ingevolge van tyd verder te maaken, te drukken, herdrukken, uit te geeven, en te verkoopen, en zulks by uitsluiting van alle anderen, onder wat pretext, dat het ook zoude moogen weezen, alleen te mogen drukken, herdrukken, uitgeeven, en verkoopen in zodaanigen formaat, en Taalen, als het de Supplianten geraaden zouden vinden, en dat op zulke straffen, of peenen voor de Contraventeurs als breeder by t voorgaande Octroy uitgedrukt stond. En dewyl de gemelde Onze Privilegie op den 14 deezer maand Maart, stond te expireeren, en zy Supplianten gaarne in hunnen arbeid en yver zouden volharden, en groote onkosten hadden gedaan, dagelyks doen, en vervolgens doen zouden, onder andere met het uitgeeven van eene Nederduitsche Grammatica, gelyk ook met hunnen werken te vercieren met titelprenten, en andere kopre kunstplaaten, en Muzykstukken, naar vereisch der zaaken; En beducht zynde, niet zonder reden, dat eenige baatzoekende Menschen, op de eene of andre wyze, tot ontluistering hunner werken, en groote schade en nadeel der Supplianten, hen daar in zouden zoeken de onderkruipen, met hunne werken in t geheel of ten deelen, met, of zonder het Muzyk, ende kunsttitels, en andere prenten na te doen maaken, drukken, verkoopen, of verruilen, vinden de Supplianten zich genootzaakt haar wederom te keeren tot ons, verzoekende dat het onze goede geliefte mogte zyn, de Supplianten met onze privilegie als boven gemeld te begunstigen voor den tyd van Vyftien eerstkomende Jaaren, om geduurende dezelve tyd alle de voorschreeven werken, in zodanigen formaat en taale, reeds gemaakt, gedrukt, en ingevolge van tyd verder te maaken, alleen te mogen drukken, herdrukken, uit te geeven, en te verkoopen, en zulks by uitsluitinge van alle anderen, onder wat pretext dat het ook zoude mogen weezen, en dat op zulke straffen en peene, en Confiscatie van alle zodanige nagedrukte Exemplaaren, tegens de Contraventeurs te stellen, als wy zouden achten te behooren, en vereischt te zyn, ten einde de Supplianten in toekomende mogen erlangen*volstrekter effect van ons voorschreeven Octroy, als zy tot noch toe hadden genoten, ter zake van baatzuchtige lieden, die niet tegenstaande onze voorige verleende Octroyen, haar niet hadden ontzien verscheiden van s Kunstgenootschaps werken en derzelver Léden, te hebben doen nadrukken, en de Contraventeurs daar over door de Supplianten niet gecalangeert, en in rechten betrokken waaren, om in geen zwaarder kosten te vervallen, als de boeten als toen daar op gestelt hadden kunnen goed maken. Zo is t dat wy de zaaken en t verzoek voorschreeven overgemerkt hebbende, en genegen weezende ter beede van de Supplianten uit onze rechte wetenschap, Souveraine magt en Authoriteit dezelve Supplianten geconsenteert, geaccordeert en Geoctroyeert hebben, Consenteeren, Accordeeren, en Octroyeeren mits deezen, dat zy geduurende den tyd van vyftien eerst achtereen volgende Jaaren alle de voorschreeven werken by continuatie binnen de voorsz. onze Landen alleen zullen mogen drukken, doen drukken, uitgeeven en verkoopen, verbiedende daarom alle en een ygelyken alle dezelve werken in t geheel of ten deele naa te drukken, ofte elders naa gedrukt, binnen dezelve onze Landen te brengen, uit te geeven of te verkoopen; op de verbeurte van alle de naargedrukte, ingebrachte, ofte verkochte Exemplaaren, en een boete van drie hondert guldens daar en boven te verbeuren, te appliceeren een derde part voor den Officier, die de calangie doen zal, een derde part voor den Armen der plaatse daar t casus voorvallen zal, en t resterende derde part voor de Supplianten; In dien verstande, dat wy de Supplianten met deeze onze Octroye alleen willende gratificeeren tot verhoedinge van haare schade, door t nadrukken van alle de voorschreeven werken, daar door in geenige deelen verstaan den inhouden van dien te authorizeeren ofte te advoueeren, en veel min t zelve onder onze protectie en bescherminge, eenig meerder Credit, aanzien, ofte reputatie te geeven, nemaar de Supplianten, in cas daar inne iets onbehoorlyks zoude influeeren, alle t zelve tot haaren laste zullen gehouden weezen te verantwoorden, tot dien einde wel expresselyk begeerende, dat by aldien zy deezen onze Octroyen, voor alle de voorschreeven werken zullen willen stellen, daar van geen geabbrevieerde ofte gecontraheerde mentie zullen mogen maaken, nemaar gehouden zullen weezen, t zelve Octroy in t geheel en zonder eenige omissie daar voor te drukken, of te doen drukken, en dat zy gehouden zullen zyn een Exemplaar van alle de voorschreeven werken, gebonden ende wel geconditioneert, te brengen in de Bibliotheek van onze Universiteit tot Leiden, ende daar van behoorlyk te doen blyken, alles op peene van t effect van dien te verliezen; Ende ten einde de Supplianten deeze onze Consente en Octroye moge genieten, als naar behooren, Lasten wy alle en iegelyken die t aangaan mag, dat zy de Supplianten van den inhoude van deeze doen laaten, en gedoogen, rustelyk, vredelyk en volkomentlyk genieten en gebruiken, Cesserende alle belet ter contrarie. Gedaan, in den Hage onder onzen grooten zeegele hier aan doen hangen, op den 24e. Maart, in t Jaar onzes Heeren, en Saligmakers zeventien hondert en zeven. |
WAARSCHOUWING. |
Het Kunstgenootschap NIL VOLÉNTIBUS ARDUUM, érkent geene Wérken voor eigene, dan die met een hunner Privilegien zyn gedrukt, én aldus geteekend. |
Tekstkritiek: |