Richard Verstegen: Neder-duytsche epigrammen op verscheyden saecken. Mechelen 1617. Uitgegeven door Ilse Dewitte.. Red. dr. A.J.E. Harmsen, Universiteit Leiden. Facsimile: UB Leiden 1032 D 57 (Google Books) In deze uitgave zijn evidente zetfouten gecorrigeerd en gemarkeerd met een asterisk. De fractuurletter is in een aparte kleur weergegeven. |
NEDER-DUYTSCHE[Vignet: Mel mihi, pugno tamen]TOT MECHELEN. |
AEN | |
ARCHITECT GENERAEL, ende |
AL ist sake, soo vele hebben geobserveert, dat V.S. ghenegen is geweest om alle vroome menschen vrindtschap te doen, ende dat niet om eenige recompense, maer alleenlijck uyt een goet behaghen in deucht te doen, nochtans en can ick niet laten eenige danckbaerheyt te toonen, om de vrintschap ende cor- [fol. A2v] dialiteyt, die my V.S. in particulier bewesen hebt, het welck ick nu ter tijt niewers in betoone en can, dan in het dediceren aen V.S. dese spruyten van de poësi, die opghewassen zijn uyt de uren van mijne recreatien, tot sekere EPIGRAMMEN ende EPITAPHIEN: Want al ist sake dat V.S. deur u verscheyden lof-weerdige scientien, is daghelijcx geimployeert in dienst van alsulcken Prince, die alle scientien soo wel is beminnende ende verstaende, als eenighen Prince ter werelt soude moghen doen, (dat oock oorsaecke is van tgroot faveur ende gunst dat zijn hoocheyt V.S. is draghende) Soo moet niet teghenstaende alle uwe vertueuse occupatien, eenighe tijt nootsaeckelijck geadmitteert zijn tot bequame recreatien, jae hoe meer dat de sinnen geoccupeert sijn in studien, so veel te meer is de recreatie van noode, om den vermoeden gheest van swaermoedicheydt te ontlasten, ende bequaem te maecken tot nieuwe travaille. Tot dien eynde sal V.S. believen eenighe van dese EPIGRAMMEN ende EPITAPHIEN altemets te oversien, door dien sy [fol. A3r] meestendeel tot recreatie sijn tenderende. Hiermede recommanderende my selven in u goede gratie, ende in alles dat ick vermach tot V.S. meerder dienst? so neem ick oorlof. |
V.S. seer dienstwillighe Richardus Versteganus. |
Tot den Leser. |
LIeve Leser ick hebbe nu ghewaecht inde neder duytsche dichte te schrijven, ende in druck te laeten uytgaen, verscheyden Epigrammen ende Epitaphien. Onse geusche Gereformeerde vrienden sullen moghelijck deur eenighe van dese Epigrammen tot gramschap verwect worden, segghende, datmen hun daer mede is beschimpende, maer hier in zijn sy verabuseert, want men soecktse maer te vermaecken ende ghenucht aen te doen, ende om datse souden mogen segghen sulcx niet te willen gelooven, om dat het nerghens gheschreven staet, daerom staet het nu hier gheschreven, dat het alsoo is. Aengaende de maet van dese Epigrammen, ick en twyfel niet eenighe Brabantsche dichters sullen seggen datse niet ghestelt en zijn op de Brabantsche maet, het welck oock waer is, maer hierop gheve ick voor antwoort, dat de Brabantsche maet behoort meer stricktelijcker onderhouden te worden op de Brabantsche Coten-mert. De Epigrammen niet teghenstaende sijn ghestelt op hunne sekere maet, en hebben ooc hun cadentie dat niet totter oore onbehaghelijck is, alsmense niet met qualijc te prononceren malplaisant en maeckt. Eenighe van de Hollantsche dichters sullen mogelijc segghen datter veel gheschuymde woorden in sijn, om datse niet in heel bot plat hollandts en sijn gheschreven. Maer waerom en hebben de Hollanders van hunne eyghen potten niet geschuymt, Reformatie, Predestinatie, Consistorie, Generael ende Excellentie, &c. waerom en segghen sy niet in plaetse van de Consistorie van de Gereformeerde, de vergadering oft geselschap vande herschepte: Ende in plaetse van Excellentie uytnementheyt, ende soo voorts, aenghesien datse van Penitentie hebben boetveerdicheyt ghemaeckt, dat niet en is gheschiet om dat het woordt Penitentie onbekent oft onverstaen is, maer om dat d ander woordt botveerdigher is luydende. De oude excelente Latijnsche Poeten en hebben niet voor schuymsel gheacht de Grieksche woorden die sy in [fol. A4r] hare poesije ghebruyckt hebben, maer die gehouden als een schoon ciraet oft ornament tot hun Latijnsche Carmina maer om dat hedendaeghs de vremde natien malkanderen meer frequenteren dan hier voormaels, waer door datter veel van hunne bequame en welluydende woorden seer in tghemeyn ghebruyck zijn ghecomen, waerom salmen die dan meer ongheschreven dan ongesproken laten, aenghesien oock datmen die perfeckt ghenoech verstaet, ende dat de poesije daer deur seer geillustreert ende verciert wordt. Aengaende de Epitaphien, daar sullen oock eenighe willen segghen, datmen die nerghens als Grafschriften in de Kercken en vindt staen, maer sy moghen oock weten, datter veel Epitaphien gheschreven worden die juyst in de Kercken oft op de Zercken niet en staen. Sommighe sullen oock moghen meynen, dat eenighe van die Epitaphien van persoonen ghemeyndt sijn die noch in t leven zijn, als by provisie teghen datse sterven, maer dese menschen sijn wat te verresiende, maer neemt dat het alsoo waer, soo dienende dan als advertissementen oste waerschouwinghen, waerdeur dusdanige persoonen als daer mede souden moghen ghemeynt zijn alsulcke fauten mochten reformeren terwijlen datse noch leven, op datmen geen van dese Epitaphien soude mogen tot hun appliceren naer hun doot. Sullense dan segghen datse maer ghefingeert en sijn, soo mogen sy oock sien datse van differente of verscheyden inventien zijn, ende belieft yemant eenighe andere te laten uyt gaen, die noch meer verscheyden ende meerder acuyt oft scherpsinnigher sullen wesen, ick en sal hem niet benijen, maer loven en soecken te imiteren. Wordt daer eenighe faute ghevonden inde dichte oft rijme, daerop antwoord ick, dat ick niet en laudere dat men de subtijlheyt vanden sinnen soude om de perfectie vanden rijme verliesen. Oock sal de, Leser altoos bevinden, datter gheen woorden in dese dichten ghebruyckt worden, die tot den sinne oft materie niet noodich en zijn. Voorts beminde Leser by alsoo verre dat ick bevinden mach dat u. l. dese concepten aenghenaem sullen sijn, soo sal ick gheincourageert zijn met noch yet anders voorts te comen van eenige andere nieuwe materie, dat [fol. A4v] niet min ghenoechlijck en sal wesen als dese Epigrammen oft Epitaphien. |
Aldus hier mede neem ick oorlof. |
Εἰς τὴν του ᾽Επιγραμματογράφου |
[Grieks kwatrijn; het laatste vers is ook het motto op het titelvignet: hij maakt honing en hij steekt tegelijk:] |
N.B.A. |
IN RICHARDI VERSTEGANI V.N. EPIGRAMMATA BELGICA. |
ERYCIUS PUTEANUS, C.R. Professor & Historiographus Re- gius, Serenissimis Belgarum Prin- cipibus à Consiliis. |
Aen Seigneur |
P. Numan. |
I. T. Ter eeren des Autheurs. |
per I. Thieullier. |
Dichten des Autheurs, aengaende |
R. V. |
Advertissement des Autheurs |
Nederduytsche |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
38 |
39 |
40 |
41 |
42 |
43 |
44 |
45 |
46 |
47 |
48 |
49 |
50 |
51 |
52 |
53 |
54 |
55 |
56 |
57. |
58 |
59 |
60 |
61 |
62 |
63 |
64 |
65 |
66 |
67 |
68 |
69 |
70 |
71 |
72 |
73 |
74 |
75 |
76 |
77 |
78 |
79 |
80 |
81 |
82 |
83 |
84 |
85 |
86 |
87 |
88 |
89 |
90 |
91 |
92 |
93 |
94 |
95 |
96 |
97 |
98 |
99 |
100 |
EPITAPHIEN, |
1. Epitaphie van A.M. |
Explicatie. |
Dit Epitaphie verclaert het inhout van het Testament van den overleden, den welcken hebbende van zijn ziel, lichaem ende goet gedisponeert, door differente recommendatien, die hier verstaen worden, door het woordt bevel, soo wenscht hy sijnen naem ende faem aen de tonghen van discreete menschen, want de tonghen van de ondiscreete ende onghereghelde sijn booser ende schadelijcker dan die vergiftighe tonghen der serpenten. |
2. Epitaphie van C. O. D. W. |
Explicatie. |
De apparentien van de weldaden die wy hier in dese werelt sijn verwachtende, laetse soo schoon zijn soo sy willen, zijn meestendeel bevonden hun effecten niet voorts te brenghen, maer neemt datse eennichsins eenighe effecten voorts brochten, nochtans sijnse sulcks als altoos hun inconvenienten voorts brenghen, die dickmaels grooter zijn, dan de vreughden daerse aanghehecht worden. |
3. Epitaphie, van een jonck schoon ende rijck persoon. |
Explicatie. |
De menschen die door de natuere en door het gheluck abondatelijck begifticht sijn, vergheten hun selven seer, als sy niet en confideren datse staen alle ogenblick om dat quyt te zijn, ende dat de ghene die sulcke niet en hebben gehat (en die sy daerom moghelijck oock verachten) sullen apparentelijck (als deen en dander dese werelt sulle verlaten hebben) in beter staet zijn als sy, want den hemel hier op der aerden te hebben, ende hier naemaels elders, is different. |
4. Epitaphie van E. R. een religieus. |
Explicatie. |
Al leven wy inde werelt noch soo langhe, nochtans in al den tijt vanden dach af van onse geboorte, tot onsen sterfdach toe, en hebben wy noyt ure, daer wy in versekert sijn, dat wy niet en sullen sterven, ende om dat wy dan gheen versekering en hebben, wanneer dat de werelt ons verlaten wil, soo sijn sy daer best aen die hun van de werelt retireren, ende hun selven dediceren tot den dienst Gods. |
5. Epitaphie van een seer eerweerdich persoon. |
Explicatie. |
Desen persoon is rijck ghestorven in eer ende deucht, ende heeft een schat achterghelaten, daer hy selver noch te beter af is, ende daer alle menschen moghen niet te min deelachtich van worden, het welck van andere vergaderde rijckdommen niet en can gheschien. |
6. Epitaphie van een sorchvuldich Pastoor. |
Explicatie. |
Die eens valt van die Catholijcke Kerck, daer alleenlijck de eenicheyt te vindn is, hy en can nerghens comen in eenighe vande gemeynten der sectaristen, daer hy gheen twisten, scheuringen oft discoory en sal vinden, voor welcke discoorden het seer kennelijck is, datse van Godt niet en sijb ghesonden. |
7. Epitaphie van I. B. |
Explicatie. |
Dit wederkeren van de ziel tot het lichaem, sal gheschieden, als alle de doden sullen ten uytersten oordeel op staen, ende daerentusschen Requiescat in pace. |
8. Epitaphie van A. M. |
Explicatie. |
Den >Tyt die in dese werelt tot het beginsel est ruwyn van alle dinghen dienstich is, sal op het lest deur de eewicheydt overwonnen worden, ende ooc tot ruwyn comen, ende daeromme bidt dese overledene persoon om blyschap inder eewicheyt te hebben, het welck deur ghenen tijt, can tot droefheyt verandert worden. |
9. Epitaphie van E. C. M. |
Explicatie. |
De heylige schriftuer betuycht inden tweeden boeck der Machabeen int twaelfste Capittel, dat het een heylich ende salich ghepeyns is, voor de ghestorvene te bidden. Maer om dat de sectaristen van onsen tijt niet en houden voor goet, voor de doden te bidden, soo seggen [p. 59] sy datse de boecken der Machabeen voor gheen oprechte schriftueren en houden. Hierop moetmen hem dan vraghen (om dat sy pretenderen alles met schriftuer te bewysen) waer het elders in de schriftuer geschreven staet, dat dese boeckenvan de Machabeen geen oprechte schriftuer syn, ende waert oock gheschreven staet, dat het geen heylich nog salich ghepeyns en is, voor de gestorvene te bidden. Maer om datse niet toonen en connen, so moetmen deur hun eyghen reghel hun opini onwaerachtich houden, ende considereren tot meer verstercking van ons gheloove in dit punt, dat gheen van de Apostelen, oft oude Leeraers van de eerste Christene Kerck, die dese boecken der Machabeen alsoo wel ghesien hebben, als dese nieuwe Apostelen ende Leeraers van onsen tijt, niet daer van en schryven noch en houden, als sy lieden. |
10. Epitaphie van E. S. |
Explicatie. |
Dit is doorsaeck van de resolutie van soo veel devote religieuse personen die hun van de werelt afwenden, om niet daer van bedroghen te worden: Ende al is het saecke datter veel menschen inde werelt moeten wesen, nochtans sijn sy best beraeden, die hun van de werelt niet en laeten verleyden. |
11. Epitaphie van H. V. |
Explicatie. |
Die leeft om te sterven is hy, die syn devoir doet terwylen dat hy in t leven is, om wel te sterven, ende deur het wel sterven, comt het salich ewich leven. |
12. Epitaphie van I. L. |
Explicatie. |
De rijckdom en doet synen eyghenaer gheenen dienst langher dan hy leeft, en laet hem selden lof achter naer zyn doot, maer de deucht alleenlijck geeft den mensche lof ende loon, soo wel in dit leven, als daer naer, de loon dat eewich is in den Hemel, ende het lof dat ghedurich is op der aerden. |
13. Epitaphie van D. D. |
Explicatie. |
Dese Octroy of commissie was de doot gegunt op den selven tijt dat Adam ende Eva uyt deertsche Paradijs verdreven waren, ende in vollen cracht ghedueren sal, tot dat de werelt ghe eyndt sal worden. |
14. Epitaphie van A. S. |
Explicatie. |
Dit is een generael sommeringhe van de overledene aen alle menschen die int leven syn. |
15. Epitaphie van V. P. |
Explicatie. |
Sulcks dickmaels gheschiet deur de sorghe die men meer vraghende is, over het lichaem dan over de ziele. |
16. Epitaphie van een die spaede bekeerde. |
Explicatie. |
De oorsaeck van dese vreese was deur dien, dat hem sijne conscientie nu een lesten aensprac, ende betoonden, dat al is het nae de wetlust des vleeschs, beter geus te leven dan Catholijck, nochtans ist beter Catholijck te sterven dan geus, ten waer dat onsen lieven Heer soude believen eenen nieuwen Hemel expresselijck te gaen bouwen voor de Geusen. |
17. Epitaphie van N. A. |
Explicatie. |
Hy beclaecht de subyte manier sijns doots, want gaende wel te pas lancx der straten, soo is hy neder ghevallen, en terstonts ghestorven: Dit exempel is dienende als een waerschouwinghe, dat wy ons behooren altoos te houden in staet van gratien. |
18. Epitaphie van C. C. |
Explicatie. |
Dit is een caritatyde, ende Christelijcke begeerte. |
19. Epitaphie van E. R. |
Explicatie. |
Onse beste rijckdommen somen mach bemercken is van (deur Gods gratie) onse goede wercken. |
20. Epitaphie van T. B. |
Explicatie. |
Sulcke personen schynen menschen te zijn van wlachtighe natuer, die tot het contenteren van hun melancholijcke humeur hun houden uyt de conversatie van andere menschen, wae deur datse altemets comen te sterven sonder de Christelijcke troost, datse deur andere menschen ende Dienaeren Gods souden moghen ontfanghen. |
21. Epitaphie van E. B. C. |
Explicatie. |
TIs oock apparentelijck datse oock daertoe de meeste reden hadden, want andere mochten maer droef sijn, om datse allenlijck sijn gheselschap moesten derven, maer desen om datse daer deur moesten schade lyden. |
22. Epitaphie van N. N. |
Explicatie. |
Sonder twijffel de vrinden droefheyt om de doot van desen persoon, soude seer ghemodereert zijn gheweest deur de blyschap van soo veel ghelts te deylen, als hy hun had moghen achterlaten, had hy rijck gheweest. |
23. Epitaphie van H. H. |
Explicatie. |
De oorsaecken van de doot connen altemets gheschout worden, maer de doot finalijcken te ontcomen, is geen mensche oft eertsche creatuer moghelijck, waer datmen is, de doot is oock daer, ghene plaets en is tegen de doot bevrijt, noch gheen tijt en is ons toe gheseyt, om daer in niet te sterven. |
24. Epitaphie van A. W. |
Explicatie. |
De oorsaecke des Doots wert altemets de doot gheheten, ende daer sijnder die de natuere deur gulzicheyt soo seer vercrachten, dat de doot dickmaels gheleghen is in het ghene dat tot onderhout des menschaen lichaem alder nootsaeckelijcst is, als het niet misbruyct en wort. |
25. Epitaphie van eenen ghestorven deur een weddinghe. |
Explicatie. |
Dit is een exempel van teffect, van de wercken die de menschen altemets aenvanghen, naer dat sy deur dronckenschap hun selven buyten hun recht verstant ghebrocht hebben. |
26. Epitaphie van eenen bon-compaignon. |
Explicatie. |
Hier by mocht wel ghevuecht wesen, Dat het goet gheselschap mach zijn doot beclaghen, |
27. Epitaphie van eenen vreckigen spaerder. |
Explicatie. |
Desen is den voorgaenden Rogier bon temps gheheel contrarie gheweest, maer van beyden, Rogier bon temps had noch goede daegen om sijn gelt, daer men van desen gierigaert wel mach segghen, dat de giericheyt is de begriegher gheweest van sijn wijsheyt, want sij spaeren dat voor hem selven (so hy meynden) was, en was nochtans voor hem selven niet. |
28. Epitaphie van eenen Constenaer. |
Explicatie. |
Deghene die keuringhe soudehebben omme te weten wat dit voor eenen grooten constenaer is gheweest, die moghen dit alderbest vernemen onder eenighe gasten die sy souden erghens in een herberghe vinden sitten drincken. |
29. Epitaphie van T. H. |
Explicatie. |
Soo hy zijn gelt telden oft rekenden soo brocht hem die doot een rekeninghe daer hy doen niet van en droomde, hem maeckende in een oogenblick tyts van een rijck man een arm man, niet deur het nemen van zijn ghelt van hem, maer deur het nemen van zijn ghelt. |
30. Epitaphie van N. N. |
Explicatie. |
De doot is den mensche dickmaels overvallende als hy in zijn wereltsche affairen meest besich is, ende tot sterven minst bereyt is. |
31. Epitaphie van eenen Nederlantschen Borgher |
Explicatie. |
Seneca betuycht, dat al is het saecke dat hoe wel het geluck een dief vande galghe mach bevryen nochtans en canse hem vande vreese vande galghe nimmermeer bevryen, het welck waerachtich is, want de vreese is alle misdadighers toegheyghent, al is het schoon datse de handen vande justitie connen eschapperen, ja eenige hebben dickmaels sulcken vreese, ancxt ende onrust inder herten, dat het onverdraghelijck is, waer van (onder andere dierghelijcke exempelen) een seer notabel exempel heeftmen gesien van eenen te Valencijn in corte jaren herwaerts, die hem selven quam gheven inde handen vande Justitie, bekennde dat hy eenen moort gedaen hadde, waerdeur dat hy alsulcke quellagie int herte gedurichlijck hadde gheleden, dat hy liever begheerden deur de handen der Justitie te sterven, dan lang het in dusdanighe inwendighe tormenten te leven, ende naer recht ondersoeck ende kennis van saecken, heeft hy sijn begeerte vercreghen, ende is met groot berou gestorven. |
32. Epitaphie van eenen seer quellijcken gheest. |
Explicatie. |
Hoe gheluckich waren de menschen, datse hun selven geen quellagie aendeden, deur malcanderen te quellen, want soo mochtense met meerder rusticheyt den corten tijt overbrenghen diese in dese werelt hebben, ende beter faem achterlaten, als sy van hier ghescheyden zijn. |
33. Epitaphie van W. W. |
Explicatie. |
Hy wil quansuys de Leser couragie gheven, de doot niet te vreesen, om dat hyt nu deur is, maer och armen hy moest daer deur, deur dien hyt niet voorby en cost. |
34. Epitaphie van een Tollenaer. |
Explicatie. |
De ghene die de rechten niet en soecken te betalen, vermaledyen ghemeynlijck de Officiers die hun op fraude attrapperen. |
35. Epitaphie van D. I. P. |
Explicatie. |
Men can met de waerheyt niet segghen dat desen persoon partiael was, deur dien dat hy soo wel toondt dat alle gelooven waren hem alleveleens, oft dat hy allevenleens was tot alle ghelooven. Stout en dede hy teghen sijne conscientie, want sijne conscientie was tot alles dat hy dede bequam. |
36. Epitaphie van een hugenootsche Predicant. |
Explicatie. |
Tot sulcke nieuwe leeraers, ende de ghene die hun gheloof geven, behoefden wel een nieuwen Hemel (als voor gheseyt is) by also verre dat onsen lieven Heere believen soude, eenen expresselijck voor hun lieden te maken, want inden ouden Hemel, ende onder de oude Catholijcken die daer plaets hebben, en dienen sy niet, ten waer datse daer nodich waren om een geusche reformatie oock te maecken. |
37. Epitaphie Van A. M. |
Explicatie. |
De doot die deynde is van alle aertsche miserien, is nochtans in haer selven de meeste miserie van al, om dat het de ruwyne brengt van dit natuerlijck leven, want de consolatie dat wy hebben van daer deur te comen, tot een geduerich en salich leven, comt deur het geloove, ende de hope. |
38. Epitaphie van G. M. |
Explicatie. |
Dixit insipiens in corde suo non est Deus, seyt den Propheet David, ende inder waerheyt gheen dan sotten, jae van de grootste sotten diemen vindt, sullen connen dencken datter geenen Godt en is, inder herten generalijcken van alle menschen op der eerden, het sy hoe heydens datse zijn staet een vast gheloove, als uyt der naturen geplant, dat daer een waerachtich Godt is, want ghemerckt dat gheene creatuere de oorsaecke selver is van sijn eyghen nature ende wesen, soo moet daer nootsaeckelijcken een oorsaeck zijn, die boven de nature is, ende die en can anders niet zijn dan Godt almachtich, vande kennis vande welcke, al is het saecke dat eenighe dwasen dolen, nochtans by alsoo verre datse blyven by hun ordinariste memorie als sy comen te sterven, soo beghinnense op het leste achterdencken te crijghen hun beter te bepeysen, ende Godt te aenroepen, ende hun siele aen hem te recommanderen, ghelijck een seecker persoon in onsen tijt, die in sijn leven scheen goddeloos, oft Atheist te wesen, sijnde om eene criminele saecke ter doot geleyt, [p. 75] heeft gheroepen ende gheseyt, och Godt weest my ghenadich, och Godt hoe verre ben ick van u gheweest. En sonder twyffel sy syn seer verre van Godt, die gheen wetenschap van hem en hebben, ende veel naerder by den Duyvel, dan sy selver weten. |
39. Epitaphie vanden rijcken Vreck, |
Explicatie. |
Dit schromelijck exempel vanden rijcken vreck, wert van Christus selver verhaelt, om dat het van rijcke liedens wel gheacht soude wesen, want also de bermgertighe bermherticheyt (dat salicheyt mede brengt) sullen ontfanghen. Soo ter contrarien, de onbermhertige en connen gheen barmherticheyt ontfanghen, ende daer toe niet salich wesen. |
40. Epitaphie vanden armen Lazarus. |
Explicatie. |
Hier deur wort te kennen gegheven, dat deur het verduldich verdragen van armoede, sonder tegen Godt te murmureren, oft de rijcke om hare rijckdom te benyden, maer Godt altoos met den heylighen te loven ende te dancken, de corte gheleden armoede, de oorsaeck is vanden eewighen rijckdom. |
41. Epitaphie van Joannes de Temporibus. |
Explicatie. |
Van desen Jan van tyden verhalen veel historischryvers, hy was uyt het lant van trier, ende is de Wapendragher, oft Schilt knaep gheweest, van Keyser Karel den grooten, ende al schijnt hy deur zijn lanck leven een mirakel der natueren te zijn, nochtans hebben hem in het lanck leven de oude Patriarchen verre te boven gegaen, als Matusalem, die onder andere inde Heylige Schriftuere ghementioneert staet, Nestor die onder de Heydensche Poeten in memori gehouden wort, ende boven alle andere Arthephius, die naer het schryven van eenighe Philosophen gheleeft soude hebben al boven de duysent jaren, maer hoe lange het sy dat de mensche soude moghen leven, als de doot ten lesten comt, soo schijnt alle den voorgaenden langhen tijt niet anders gheweest te zijn, dan eenen droom. |
42. Epitaphie van A. M. |
Explicatie. |
Daerentusschen machmen wel sien wat wercken datmen doet, om onse rekeninghe beter te moghen maecken, alsmen daer toe gheroepen sal worden. |
43. Epitaphie van eenen loosen vos. |
Explicatie. |
De kracht vande doot, gaet de loosheyt der menschen te boven. |
44. Epitaphie van eenen Doctoor inde Medecijnen. |
Explicatie. |
Den Doctoor oft Medecijn-meester is den vrindt vande sieckte, want hy wort daer deur ghe-emplyeert, maer hy is den vyandt vande doot, deur dien dat hy sterven moet, alsoo wel als ander menschen. |
45. Epitaphie van een uytgelopen Monick. |
Explicatie. |
De Apostelen Christi doen sy hem volchden, soo verlietense haere vrouwen ende haere kinderen, maer doen de Apostelen van de geusche reformatie de heylighe Kerck verlieten, soo ginghen sy eerst vrouwen nemen, en kinderen cryghen. |
46. Epitaphie van eenen Quacksalver. |
Explicatie. |
Dit sal ick den leser laten oordeelen. |
47. Epitaphie van I. E. |
Explicatie. |
Den goeden baes en creech den steen niet dien hy socht, maer wel eenen anderen steen, die hem leet was om vinden. |
48. Epitaphie van C. L. |
Explicatie. |
Sas en was van sijn gheluck niet seer verbetert. |
49. Epitaphie van eenen die van liefde is ghestorven. |
Explicatie. |
Meer schadelijck (deur de ongeregelde passie) is dickmaels de liefde die eene is dragende tot sijn beminde, dan den haet die sijn vyant hem is draghende, den haet allenlijck van eenen vyant en sal een mensche niet doen sterven, maeer allenlijck de liefde die gy een ander is draghende, sal hem doen sterven, peyst dan wat wijsheyt in dese lieve passie gheleghen is. |
50. Epitaphie van eenen die deur liefden van |
Explicatie. |
Venus wort hier deur haeren sinneloosen minnaer van dieverije oock beschuldicht, waer in zijn schaede des te grooter is, om dat hy zinneloos ghestorven is. |
51. Еpitaphie van eenen die ghestorven is |
Explicatie. |
Dese elendighen Venus martelaer gheeft hier selver sijn lyden ghenoech te kennen, alsoo dat hier toe geen verder explicatie nooden is, dan dat een ieghelijck mach verstaen, dat hy sijn miserabelheyt is hier verhaelende tot exempel ende waerschouwinghe van andere menschen. >
Wiert пae zyn doot van veel mispresen, Wiens tonghen hebben moeten wachten, Te spreken watse eertijts dachten.
Als eens de doot vercrycht victorie, Ick sat in groote magnificentie, De weerelt deed my reverentie, Daer nu de alderslechte cloeten, My overtreden met hun voeten, Godt gheve dat ick my heb ghedraghen, Hem en den synen te behaeghen. [p. 84]
Van Françoys Floris alias de vrient, Maer sijn faem en lof om zijn const verheven, Bestaet meer plaetse dan Nederlandt can gheven.
syn d ondersaten vanden haet, En die hun alderschoonste spreken, Noteren meest hun minst ghebreken, Waer deur sy moghen als sy sterven, [p. 85] Blamatie deur de weerelt erven, Want Faem niet langher swyghen can, Dan tot de doot van ieder man, En al en can sy dan niet swieghen, Twaer goet sy sprack oock sonder lieghen, Oft dat hy cost de menschen leeren, Ten besten alle dinghen keeren, Om naemaels te ghenieten mede, Dat nu op hun is myne bede.
Can ick niet gheven groot bescheet, Dan dat hy leefden langhen tijt, Eer dat hy wert de werelt quijt, En dat hy hem heeft wel ghequeten. Met wel te drincken en wel te eeten. [p. 86]
Van Jan de Kalf, al lang voor synen tyt, Och doot ghy waert daer in een felle beest, Want metter tijt hy waer een Os gheweest.
Die heel veel wist van Duyvels quaet, En wist hy dat, soo hoop ick wel, Dat hy ontcomen is de hel.
[p. 87]
In de wyde werelt te comen tot rust, Gheen plaets cost ghevinden dan nu hier alleen. In een bedde van eerde, ghedect met een steen.
Ghelijck een pantrock slecht en recht, Hy sach de Werelt cost hem derven, En daerom ginck hy ligghen sterven.
[p. 88]
Noch goet noch quaet en heeft bedreven, Het schijnt hy hiel hem soo uyt vreesen, Van naer zyn doot vermaert te wesen.
Hier leyt begraven Boudewijn Stellinck, Eerst was hy wel, daer naer wert hy cranck, En ten lesten stirf hy teghen synen danck.
[p. 89]
Hier leyt begraven eenen viesen dief. En de oorsaeck was, dat hy niet en wirdt gehangen, Deut faut van viese Dienaers die hem souden vangen, Nochtans quam hy te sterven wel eene viese doot, Want hy viel achter om, met den pot aen zyn hoot, Godt gheve dat hy heeft in soo corten spatie, Gheroepen om ghenade, en vercreghen gratie.
Deur dien hy was gheheel rechtveerdich. Want watmen hem in handen gaf, Hy hiel maer tminste deel daer af.
Een die zijn vyanden aldermeest beminden, Want sy waren de gene die craeckten en braecken, De beste wercken die hij cost ghemaecken.
[p. 91]
Hier leet begraven Coenraet de Cock, Hy coockten soo veelderley leckere beten, Maer de wormen hebben hem rouw gheten.
Waer deur de wormen zijn gheworden lacker, En om datse nu naer meer sullen trachten, De Suycker-backers moghen hun wachten.
Die volle cannen plach uyt te drincken, Maer soo den dorst hem was gheslist, Men ginck hem sliuyten in een kist. [p. 92]
Eertijts gheweest eenen blaesbalc-maecker, Maer (eylacie) ten lesten soo ick het bevindt, Den blaesbalck maecker ghebrack selver windt.
Een groote vervolgher vande wilde beesten, Maer om dit te wreken, en te plaghen deden plager, De doot was den hont, en de sieckte was de Jagher.
[p. 93]
Die uyt niemams boecken noyt en stal scientie. Hy cost hem contenteren met binden en vercoopen, Want hy sachse soo lief toeghesloten als open.
Die zijn ambacht te deegh van syn meester leerde, En te toonen dat hy de rechtveerdicheyt beminden, Hy hiel altoos catten om de muysen te verslinden, En sedert den tyt dat hy hier heeft gheleghen, Men can hem niet aentyghen van diverys weghen.
[p. 94]
De doot was Piloot en het graf de haven, Maer de doot was partiael soo-men wel mach gissen, Want hy gaf den wormen, dat toequam de vissen.
Hier leet begraven eenen Hanneken uyt, En daer deur gheworden alsoo ick versin, Gheen Hanneken uyt, maer een Hanneken in.
Een die de passen des tijts wilde meten, Maer (och armen) de maet en heeft hy niet ghekreger, Want den tijt liep deur, en hy stirf onderweghen. [p. 95]
Die ontlast socht te wesen van een quaet wyf, Maer dApostil was contrarie ghegheven, Want hy quam te sterren, en sy bleef int leven.
77. Epitaphie van een schoon Jonck Kindeken. |
Explicatie. |
Dit kindeken hebbende hem maer in de werelt ghetoont, sonder het selve te connen kennen, heeft daer alleenlijck zijn heylich doopsel ontfanghen, ende is daer mede ghereyst naer een Werelt die veel weerdiger is om ghekent te worden dan den desen. |
78. Epitaphie van een schoon Jonghe Dochter. |
Explicatie. |
Hiermede moghense de dienaeren van haere ziel, worden, die de Serviteurs van haere lichaem so seer sochten te wesen. |
79. Epitaphie van eenen die over de ghene claecht |
Explicatie. |
Hier deur mach het schynen dat dit goet niet heel rechtveerdich gewonnen is geweest, oste dat alsulck krackeelachtich maechschap niet weerdich en is, om alsulcke benefiten met vreden te ghenieten, ende daerom ist veel beter aen Procureurs ende Advocaten besteet. |
Explicatie. |
De doot en quam hier niet als een dief inder nacht, maer als een helt in den dach, desen persoon overvallende, daer hy gecomen was hem selven onder sijne vrinden, te disponeren tot vrolijckheyt. |
81. Epitaphie van H. gheheten in de wandeling |
Explicatie. |
Desen persoon gheheten Heyn Grooten dorst, heeft eertijts ghewoont te Vilvoren, ende heeft ghedroncken vijftich jaren, ende ghenomen (so eenighe de calculatie maeckt) dat hy elcken dach int jaer hem gheleden heeft met dry potten, soo beloopt dat in de vyftich jaeren tot 54750 potten, ende den pot gherekent (naer dien tijdt) maer op een halven stuyver, soo bedraecht het in alles, de somme van 1678 guldens en vijf stuyvers. Denckt hoe de somme gheworden waer veel grooter, Had elcke pot ghecomen op een stooter, En oock hoe veel hy had ghedroncken badt, Had hy meer ghelt, oft meer gheloove ghehadt. |
82. Epitaphie van M. H. |
Explicatie. |
Hierdeur machmen mercken, dat hadde den goeden meyster Hans moghen langher leven, hy en hadde soo haest niet willen sterven. |
83. Epitaphie van eenen die int swemmen verdroncken is. |
Explicatie. |
Oft om dat hy soo veel wetenschap int swemmen niet en hadde, als cleynste visken die men in t water vint. |
84. Epitaphie van L.K. |
Explicatie. |
Droncken sijnde, soo en cost hy hem niet regieren naer de regels van discretie, maer naer de groove humeuren, die deur den dranck sijn hersenen commandeerden. |
85. Epitaphie van een constighen drayer. |
Explicatie. |
Soo draeyden hy hem selven oock uyt het credyt van alle rechtsinnighe menschen. |
86. Epitaphie van eenen Timmerman. |
Explicatie. |
Hier en valt niet teghen te segghen. |
87. Epitaphie van B. de Coninck. |
Explicatie. |
Dat is datse maer den naem van Coninck hadden, het luytsel van welcken naem maer wint en is, ghelijck oock alle namen ende woorden sijn. |
88. Epitaphie van E. P. |
Explicatie. |
Desen gheneucklijcken ende constighen pyper, die de menschen boven der eerden cost doen dansen en springhen, is nu selver deur de doot ghedwonghen heel stil te ligghen ende consumeeren onder der eerden. |
89. Epitaphie van eenen Pachter. |
Explicatie. |
Gheen huere wel verstaende, voor de plaetse, naer dat hy gheraeckt is in de possessie daer van. |
90 |
Explicatie. |
Hy vergat in sijn rekening de grootste schult dat hy te betalen hadde, daer sijn sekerste rekening behoorden op ghemaeckt te worden, also dat sijn minder affairen deden hem sijn aldermeeste affairen vergheten. |
91 |
Explicatie. |
Dit seer notabel en vermaerde Campvecht, is geschiet by de stadt van Shertogen-bosch op den 5. Februarij in t jaer ons Heeren 1600. Tusschen desen vromen Luytenant Gerardt Abrans, met noch 21. Nederlantsche quyrasiers met hem, inden dienst van hun wettige Princen, ende eenen francen Edelman gehete Monsier de Bruaute met noch 21. france Quyrasiers met hem in de dienst stonde vande Staten van Holland, etc. |
92 |
Explicatie. |
Soo en canmen niet presumeeren dat hy terstonts van mont ten Hemel is ghevaeren. |
93 |
Explicatie. |
Hy wil segghen datse het lant en sant niet behouden en sullen, maer moeten dat oock aen anderen over laten, soo wel als hy aen hun lieden dat over ghelaeten heeft, maer dat het graf hun sekerste erve is, datse behouden sullen. Een fabel heb ick eens ghehoort, niet teghen desen propoost dienende: Daer waeren op een tijt veel Vossen by een vergaert in een Boeren hoendercot, daer sy goet chier maeckten, ende hebbende het beste daer ghedaen, soo wilden eenighe van hun weten, waer datse weder by een souden moghen comen, deen seyde van noch een plaetse daer oock veel poelien waeren, dander van een Pachters hoeve daer veel gansen waeren, een ander van een heyde, daer veel jonghe Lammerkens waeren, ick sal u segghen, seyde een oude Vos, die hun propoosten al aen hoorden, ick en weet gheen sekerer plaetse daer onsen rendevous sal schier oft morgen wesen, dan de bontwerckers winckel, daerop moghen wy onse sekerste rekening maecken. |
94 |
Explicatie. |
Soo was daer blyschap in deen, en droefheyt in dander: Het bly wesen in eens anders lyden, is barbaers en niet Christen, maer tranen over de crancken oft overledene vrinden te storten, sijn de teeckenen ende ghetuyghenissen der liefden. |
95. Epitaphie van eenen Post. |
Explicatie. |
Een ketter mach hy sijn, die dit niet gheloven en wil. |
96. Epitaphie van eenen Smit. |
Explicatie. |
De smit noemt de crachtichste dingen daermen menschelijck vyanden mede wederstaet, ende die oock sijn eyghen ambacht sijn aengaende. |
97. Epitaphie van eenen lichten Cramer. |
Explicatie. |
En waert niet om ghemeyn costuymen, Hy beter waer ghedeckt met pluymen. |
98. Epitaphie van B. V. B. |
Explicatie. |
Soo was hy dan soo gheluckich dat hy renten hadde om op te leven, ende oock soo gheluckich dat hy op zijn bed ghestorven is, is hy nu gestorven in staet van gratie, soo is hy daer in gheluckigher, dan in alle andere ghelucken, het sy hoe groot datse oock sijn. |
99. Epitaphie van een strijtbaer man in een Herbergh. |
Explicatie. |
De volle kan heeft dickmaels desen vroomen stormer (sonder twijfel) om verre ghelapt, maer hy en heeft daerom de couragie niet verloren, om daer weder aen te vallen, tot dat hy alsulcken val op tleste gekregen heeft, dat hy niet meer en cost op staen. |
100. Epitaphie van eenen Blinde-man. |
Explicatie. |
Tot de ghene die hun gesicht verlooren hebben, schijnt hun hun leven een eewighe nacht en duysternissen, maer deur de doot gheraecken sy in hunnen lang-durighen slaep. |
Relatie van de doot van een ongheluckich reysende man. |
Explicatie. |
Ick en soude gheen beter advijs connen geven, om aen perfecte kennis van dese saeck te gheraecken. |
Conclusie tot den Leser. |
FINIS. |
Approbatie. |
Dese Nederduytsche Epigrammata ende Epitaphia syn ghenuchelijck, ende niet onstichtelijck om lesen, waerom sullen moghen ghedruckt worden. |
Testor L. Beyerlinck, Visitateur vande Boecken, tAntwerpen. |